Förra veckan meddelade Facebook att de inleder en testperiod för annonsering genom sin Oculus-plattform och sina VR-headset med samma namn. Syftet är att öka plattformens lönsamhet genom klickbara annonser som placeras direkt i spel. Spelet Blaston var tänkt att bli först ut, men nu får Facebook se sig om efter en ny deltagare.

Beslutet mottogs inte väl hos Oculus-användare, som riktar skarp kritik särskilt åt reklam i redan köpta spel. Efter att Blaston bombarderats med negativa recensioner väljer Resolution Games därmed att dra sig ur testet, åtminstone för specifikt Blaston.

We appreciate all of the feedback and thoughts on the Oculus ad test for Blaston and other games that was announced last week. Some good points have been made, and we realize that Blaston isn’t the best fit for this type of advertising test. Therefore, we no longer plan to implement the test in Blaston. As an alternative, we are looking to see if it is feasible to move this small, temporary test to our free game, Bait! sometime in the future. –Tommy Palm, VD för Resolution Games

I ett skriftligt uttalande till Upload VR berättar Resolution Games VD Tommy Palm att de uppskattar den återkoppling de fått kring annonstestet och att spelare pekat ut flera viktiga aspekter. Vidare medger han att Resolution Games inser att Blaston inte lämpar sig för syftet och inte längre är en del av projektet. De är dock öppna för att temporärt testa det i mindre skala i gratisspelet Bait! i framtiden.

Facebook ser därmed ut att stå helt utan deltagare för närvarandet. När annonstestet först avtäcktes specificerades endast Blaston och Resolution Games, med tillägget att fler spel och utvecklare väntades ansluta sig löpande under testets gång. Huruvida detta förändrar kursen för Facebooks annonsplaner återstår att se.

Läs mer om VR: